Назва англійською
Secondary Education (Computer Science)
Тип
Освітньо-професійна
Спеціальність
01 Освіта/Педагогіка / 014 Середня освіта / 014.09 Середня освіта (Інформатика)
Рік
2024
Статус
Діюча
Кафедра
Комп’ютерних наук та інформаційних технологій
Рівень
Перший (Бакалаврський)
Форма здобуття освіти
очна (денна)
ID в EDBO
30635
Наявність скороченого терміну навчання
Переглянути на Е-портфоліо
Номер сертифікату
444
Сертифікат виданий
Національним агенством із забезпечення якості вищої освіти
Номер рішення
12(29).1.3
Дата рішення
26.06.2020
Дійсний до
26.06.2025

Гарант
Кривонос Олександр Миколайович

Освітня кваліфікація
бакалавр середньої освіти (Інформатика).
Термін навчання
3 роки 10 місяців
Професійна кваліфікація
вчитель-бакалавр (Інформатика).
Кількість кредитів
240

Здобувачі
  • Любавин Володимир
Роботодавці
  • Воробей Ірина
Випускники
  • Стельмашенко Яніна
Рецензенти
  • Іван Денисюк
  • Світлана Черняєва
  • Сергій Липко
Голова робочої групи
Кривонос Олександр Миколайович
Члени робочої групи
  • Антонов Євгеній Володимирович
  • Вербівський Дмитрій Сергійович
  • Гуменюк Вікторія Віталіївна
  • Жуковський Сергій Станіславович
  • Немченко Сергій Геннадійович

Передумови
Вимоги визначаються правилами прийому https://zu.edu.ua/pr_komisia.html
Додаткові вимоги до правил прийому
----
Інтернет адреса опису ОП
Перейти

Мета

програма призначена для підготовка фахівців, здатних вирішувати типові професійні завдання в галузі інформатики та реалізувати професійну діяльність у сфері освітньо-виховного процесу з закладах середньої освіти; формування професійних компетентностей майбутніх учителів інформатики; оволодіння теоретичними основами інформатики та інформаційно-комунікаційними технологій, методикою та інноваційними технологіями навчання інформатики

Цілі

формування професійної компетентності майбутніх учителів інформатики середніх навчально-виховних закладів.

Об'єкти вивчення та/або діяльності

освітній процес у закладах середньої освіти (рівень базової середньої освіти) за предметною спеціальністю інформатика.

Цілі навчання

формування у здобувачів здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі з організації освітнього процесу, зумовлені закономірностями й особливостями сучасної теорії та методики навчання інформатики, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.

Теоретичний зміст предметної області

сучасні теоретичні засади інформатики та суміжних з нею наук (достатні для формування предметних компетентностей), педагогіки та психології, методики навчання з інформатики (рівень базової середньої освіти).

Методи, методики та технології

словесні, наочні, практичні, практико-теоретичні, пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, частково-пошукові, проблемні, дослідницькі, індуктивні, дедуктивні; здоров’язбережувальні технології, інформаційно-комунікаційні, комунікативно-мовленнєві, соціально-комунікативні, розвивальні, діагностичні, пропедевтичні, особистісно зорієнтовані, діяльнісні, диференційованого навчання, методики виховного спрямування тощо.

Інструменти та обладнання

обладнання та устаткування, необхідне для формування предметних компетентностей, технічні засоби навчання, друковані та Інтернет-джерела інформації, необхідні в освітньому процесі; використання баз інших установ для проведення навчальних практик і педагогічної практики в базовій середній школі.

Орієнтація освітньої програми

Освітньо-професійна програма (орієнтована на здобуття студентами професійних знань, умінь, навичок та інших компетентностей для успішного здійснення професійної діяльності)

Основний фокус

Спеціальна освіта в галузі 01 Освіта / Педагогіка за предметною спеціальність 014.09 Середня освіта (Інформатика), яка орієнтована на оволодіння фундаментальними знаннями у галузі інформатики та методики її навчання зі здатністю до використання сучасних методів навчання інформатики в закладах загальної середньої освіти.

Ключові слова

освіта, інформатика, програмування, інформаційні технології в освіті.

Особливості

Програма передбачає підготовку здобувачів вищої освіти до впровадження нових освітніх, педагогічних та інформаційних технологій в професійній (навчальній) діяльності. Програма є основою до вивчення класичної математики та шкільного курсу з методикою навчання та включає в себе авторські розробки вчителів-практиків. Містить різні види навчальних та виробничих практик, зокрема, педагогічний компонент представлений як 40 % від усього навчального навантаження.

Придатність до працевлаштування

Фахівець здатний виконувати зазначені професійні роботи (відповідно до класифікатора професій ДК 003:2010)
2320 Вчитель закладу загальної середньої освіти
3330 Асистент вчителя
2359.2 Педагог-організатор
2359.2 Організатор позакласної та позашкільної виховної роботи з дітьми
3340 Лаборант (освіта)

Викладання та навчання

Студентоцентроване навчання; персональний підхід до кожного студента; зорієнтованість на вирішення індивідуальної навчальної проблеми, навчання через виробничу практику. Організаційні форми: лекції, семінари, практичні і лабораторні заняття, індивідуальні заняття, самостійна робота.

Види контролю

поточний, модульний, підсумковий, самоконтроль.

Форми контролю

усне та письмове опитування, тестові завдання, модульні контрольні роботи, заліки, екзамени, захисти звіту практик, захисти курсових робіт, атестація.
Система підсумкового оцінювання будується на умовах академічної доброчесності та прозорості.

Оцінювання навчальних досягнень

4-х бальна шкала (відмінно, добре, задовільно, незадовільно); 2-рівнева шкала (зараховано/не зараховано); 100-бальна шкала за системою ECTS (A,B,C,D,Е,F,FX).

ІК 1. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі середньої освіти, що передбачає застосування теорій та методів освітніх наук та інформатики, характеризується комплексністю та невизначеністю педагогічних умов організації освітнього процесу в основній (базовій) середній школі.
ЗК 1. Здатність спілкуватися другою (іноземною) мовою.
ЗК 2. Здатність навчатися та самонавчатися.
ЗК 3. Здатність до усного та письмового спілкування рідною мовою.
ЗК 4. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК 5. Здатність знаходити, обробляти та аналізувати інформацію з різних джерел.
ЗК 6. Здатність застосовувати знання на практиці.
ЗК 7. Здатність працювати в команді.
ЗК 8. Знання і розуміння предметної області та розуміння професії.
ЗК 9. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК 10. Здатність адаптуватися та діяти в нових ситуаціях і впоратися з тиском.
ЗК 11. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця в загальній системі знань про природу і суспільство та в розвитку суспільства, техніки та технологій, використовуючи різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК 12. Здатність ухвалювати рішення та діяти дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності
ЗК 13. Здатність діяти із соціальною відповідальністю та громадянською свідомістю, демонструвати рішучість і наполегливість у виконанні поставлених завдань і взятих на себе зобов'язань; усвідомлювати необхідність виконання конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни.
СК 1. Здатність до формування в учнів ключових і предметних компетентностей та здійснення міжпредметних зв’язків, відповідно до вимог стандарту базової середньої освіти.
СК 2. Володіння основами цілепокладання, планування та проектування процесу навчання учнів.
СК 3. Здатність здійснювати об’єктивний контроль та оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.
СК 4. Здатність до пошуку ефективних шляхів пробудження внутрішніх мотивів дитини до саморозвитку (самовизначення, зацікавлення, усвідомленого ставлення до навчання).
СК 5. Забезпечення охорони життя і здоров'я учнів (у тому числі з особливими потребами), їхньої рухової активності в освітньому процесі та позаурочній діяльності.
СК 6. Здатність здійснювати виховання на уроках і в позакласній роботі, виконувати педагогічний супровід процесів соціалізації учнів та формування їхньої культури.
СК 7. Володіння методами інформаційного моделювання; здатність реалізовувати інформаційну модель засобами інформаційно-комунікаційних технологій; здійснювати комп’ютерний експеримент.
СК 8. Здатність до використання математичних методів розробки та дослідження алгоритмів розв’язування задач у моделюванні об’єктів і процесів інформатизації та реалізації цих алгоритмів сучасними мовами програмування.
СК 9. Здатність використовувати  програмні засоби загального та спеціального призначення  для розв’язання прикладних задач з інформатики
СК 10. Володіння технологіями налагодження, обслуговування та експлуатації комп’ютерної мережі; здатність реалізовувати комплекс заходів, спрямованих на забезпечення захищеності інформації, здатність формувати вміння безпечної роботи школярів у комп’ютерній мережі.
СК 11. Здатність розв’язувати задачі шкільного курсу інформатики різного рівня складності та формувати відповідні вміння в учнів.
СК 12. Здатність добирати та  використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі та в позакласній роботі, аналізувати й оцінювати доцільність й ефективність їх застосування.
СК 13. Здатність проектування інформаційних WEB-ресурсів з інтеграцією зовнішніх даних і програмних продуктів, з використанням методів захисту інформації на основі знання основних протоколів Інтернет, моделі та структури Інтернет-серверів.
СК 14. Здатність розробляти, реалізовувати та підтримувати програмне забезпечення, сервіси систем інформаційних технологій, а також методи і механізми оцінки та аналізу функціонування засобів і систем інформаційних технологій; здатність розробки проектної та програмної документації, що задовольняє нормативним вимогам, створювати та адмініструвати комп’ютерні мережі.
СК 15. Здатність приймати участь в створенні, підтримці і розвитку освітніх порталів, дистанційних курсів і організації дистанційного навчання з використанням систем підтримки дистанційного навчання.
СК 16. Здатність до створення концептуальної, логічної та фізичної моделей проектування систем керування базами даних.
СК 17. Здатність цифрового подання та обробки графічної, звукової та відео інформації, основ комп’ютерної графіки, проектування динамічних графічних об’єктів для програмних систем.
СК 18. Здатність ефективно застосовувати базові методики викладання інформатики, розробляти навчально-методичні матеріали, працювати з навчальними програмами.

ПР 1. Цінує різноманіття та мультикультурність, керується в діяльності сучасними етичними нормами, принципами толерантності, діалогу і співробітництва, організовує безпечне освітнє середовище для учнів.Здатність спілкуватися державною та іноземною мовою, як усно так і письмово.
ПР 2. Знає та розуміє структуру предметної галузі інформатики, її місце в системі наук, розуміє перспективи розвитку інформатики та інформаційних технологій, їхнє суспільне значення.
ПР 3. Знає математичні методи розробки та дослідження алгоритмів розв’язування задач у моделюванні об’єктів і процесів інформатизації та реалізації цих алгоритмів сучасними мовами програмування.
ПР 4. Знає та розуміє фізичні, логічні та математичні основи інформаційних технологій
ПР 5. Знає сутність процесів навчання й виховання у середній і старшій школі, їх психолого-педагогічні основи та законодавчі документи, що стосуються системи освіти, прав і обов’язків суб’єктів навчального процесу.
ПР 6. Знає та розуміє принципи, сучасні методи, основні методичні прийоми, форми організації навчання інформатики в закладах освіти, добирає й упроваджує сучасні освітні технології.
ПР 7. Уміє використовувати апаратне та програмне забезпечення для налагодження та адміністрування локальної мережі, застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на уроках і в позакласній роботі.
ПР 8. Знає та розуміє правові засади використання інформаційно-комунікаційних технологій; уміє впроваджувати засоби й методи захисту інформації та безпеки в мережі Інтернет.
ПР 9. Розуміє сучасні концепції проектування та моделювання програмного забезпечення комп’ютеризованих систем, знає вимоги чинних державних та міжнародних стандартів, методів планування життєвого циклу програмного забезпечення та розроблення моделі керування ресурсами.
ПР 10. Уміє створювати інформаційні моделі, реалізовувати їх засобами інформаційно-комунікаційних технологій, здійснювати дослідження, інтерпретувати, аналізувати та узагальнювати його результати.
ПР 11. Застосовує свої знання та уміння для планування, проектування, конструювання, організації й аналізу педагогічної діяльності та навчально-виховної діяльності учнів, керування нею й оцінювання її результатів з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.
ПР 12. Уміє реалізувати алгоритми розв’язання задач мовами програмування, вибирати й застосовувати інформаційно-комунікаційні технології; уміє розв’язувати задачі шкільного курсу інформатики різного рівня складності.
ПР 13. Демонструє уміння цифровими методами подавати та обробляти текстову, числову, графічну, звукову й відео інформацію, проектувати динамічні графічні об’єкти для програмних систем.
ПР 14. Аналізує інформацію та використовує уміння застосовувати методи побудови й верифікації абстрактної архітектури комп’ютеризованої системи і апаратних платформ та програмних середовищ, що відповідають побудованій архітектурі.
ПР 15. Аналізує та здатний розкривати дидактичний потенціал електронних засобів навчання.
ПР 16. Обґрунтовує та розробляє концептуальну, логічну та фізичну модель проектування систем керування базами даних та подання знань, методами добування та структурування знань, логічним виведенням для розроблення баз знань та інтелектуальних систем.
ПР 17. Обґрунтовує необхідність та уміє використовувати апаратне та програмне забезпечення для налагодження та адміністрування локальної мережі, застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на уроках і в позакласній роботі.
ПР 18. Доводить необхідність застосування методів цифрового подання та обробки графічної, звукової та відео інформації, основ комп’ютерної графіки, методів проектування динамічних графічних об’єктів для розробки навчальних web-систем.
ПР 19. Розробляє навчально-методичне забезпечення із курсу інформатики та уміє організовувати діяльність учнів на уроках із дотриманням правил і рекомендацій щодо здоров’язбереження школярів.
ПР 20. Створює необхідний сприятливий психологічний клімат для роботи учнів під час вивчення предмету інформатика та уміє для цього встановлювати соціально-психологічний комунікативний контакт, індивідуально орієнтовану взаємодію, що забезпечує творчий характер процесу навчання і високий рівень засвоєння навчального матеріалу.
ПР 21. Розуміти і реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності вільного демократичного суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ПР 22. Зберігати та примножувати досягнення і цінності суспільства на основі розуміння місця предметної області у загальній системі знань, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя. Розуміти основні принципи здорового способу життя та вміти застосовувати їх для підтримки власного здоров’я та працездатності.
ПР 23. Знати особливості запобігання корупції, суспільної та академічної доброчесності на рівні, необхідному для формування нетерпимості до корупції та проявів недоброчесності серед здобувачів освіти та вміння засвоювати їх в професійній діяльності
ПР 24. Розуміти контекст і причини історичних подій, сутність суверенної держави та важливість захисту державної незалежності, її територіальної цілісності; володіти теоретичними знаннями та вміти ефективно діяти для відведення загроз, відсічі збройній агресії, забезпечення національної безпеки.

Кадрове забезпечення

1. Проведення лекцій з навчальних дисциплін науково-педагогічними (науковими) працівниками відповідної спеціальності за основним місцем роботи (мінімальний відсоток визначеної навчальним планом кількості годин):
а) які мають науковий ступінь та/або вчене звання - (не менше 65%)
б) які мають науковий ступінь доктора наук або вчене звання професора (не менше 10%)
2. Проведення лекцій з навчальних дисциплін, що забезпечують формування професійних компетентностей, науково-педагогічними (науковими) працівниками, які є визнаними професіоналами з досвідом роботи за фахом (мінімальний відсоток визначеної навчальним планом кількості годин):
а) дослідницької, управлінської, інноваційної або творчої роботи за фахом (15%)
Наявність сертифіката відповідно до Загальноєвропейської рекомендації із мовної освіти на рівні не нижче В2 з іноземної мови (4 особи).

Матеріально-технічне забезпечення

Забезпеченість аудиторним фондом, комп’ютерними робочими місцями, лабораторіями, необхідними для виконання навчальних планів; мінімальний відсоток кількості аудиторій з мультимедійним обладнанням відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності. Наявність соціально-побутової інфраструктури: бібліотеки, у тому числі читального залу; пунктів харчування; актового залу; спортивного залу; спортивних майданчиків. Забезпеченість здобувачів вищої освіти гуртожитком – 100%.

Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

Інформаційне забезпечення: бібліотечний ресурс (фахова література, вітчизняні та закордонні фахові періодичні видання, в тому числі в електронному вигляді), електронний репозитарій, доступ до баз даних періодичних наукових видань, наявність веб-сайту ЖДУ, наявність електронного ресурсу ZDU Project, системи автоматизованої перевірки завдань з програмування Е-olymp. Навчально-методичне забезпечення: опис освітньої програми, начальний план, робочий навчальний план, робочі програми, комплекси навчально-методичного забезпечення, навчальні матеріали з кожної дисципліни навчального плану, програми практичної підготовки, робочі програм практик, методичні матеріали для проведення атестації здобувачів.

Національна кредитна мобільність

Криворізький державний педагогічний університет, Український державний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова, Волинський національний університет імені Лесі Українки, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського.

Міжнародна кредитна мобільність

На основі двосторонніх договорів між Житомирським державним університетом імені Івана Франка та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів: Лодзький університет (Польща), Вища школа економіки в Бидгощі (Польща).

Форма атестації

Атестація випускників освітньо-професійної програми спеціальності 014 Середня освіта за предметною спеціальністю 014.09 Середня освіта (Інформатика) проводиться у формі двох атестаційних іспитів*: з інформатики, з теорії та методики викладання інформатики; та завершується видачою документу встановленого зразка про присудження ступеня бакалавра із присвоєнням освітньої кваліфікації: бакалавр середньої освіти (Інформатика); професійної кваліфікації: вчитель-бакалавр (Інформатика).
Атестація здійснюється відкрито і гласно.

* Задля забезпечення реалізації індивідуальної траєкторії освіти та задоволення наукових інтересів й у разі складання двох атестаційних екзаменів/ іспитів (одного атестаційного та одного кваліфікаційного) здобувач першого (бакалаврського) рівня вищої освіти має право складати один з них у формі дипломної роботи.


© Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2023