Назва англійською
Art in Educational Institutions
Тип
Освітньо-професійна
Спеціальність
01 Освіта/Педагогіка / 014 Середня освіта / 014.12 Середня освіта (Мистецтво. Образотворче мистецтво)
Рік
2024
Статус
Діюча
Кафедра
Образотворчого мистецтва та дизайну
Рівень
Перший (Бакалаврський)
Форма здобуття освіти
очна (денна)
ID в EDBO
61114
Наявність скороченого терміну навчання
Переглянути на Е-портфоліо
Гарант
Піддубна Оксана Михайлівна

Освітня кваліфікація
бакалавр середньої освіти (Мистецтво. Образотворче мистецтво).
Термін навчання
3 роки 10 місяців
Кваліфікація
бакалавр середньої освіти (Мистецтво. Образотворче мистецтво). Вчитель інтегрованого курсу `Мистецтво`.
Кількість кредитів
240

Здобувачі
  • Заруднєва Анна Володимирівна
Роботодавці
  • Пантус Наталія
  • Фесенко Леонід
Рецензенти
  • Сотська Галина
  • Мяновська Тетяна
  • Радченко Алла
Голова робочої групи
Піддубна Оксана Михайлівна
Члени робочої групи
  • Бовсунівська Наталія Миколаївна
  • Борисенко Наталія Сергіївна
  • Максимчук Анатолій Петрович
  • Танська Валентина Володимирівна

Передумови
Вимоги визначаються правилами прийому https://zu.edu.ua/pr_komisia.html
Додаткові вимоги до правил прийому
----
Інтернет адреса опису ОП
Перейти

Мета

формування високоосвіченої, національно свідомої та гармонійно розвиненої, творчої особистості, озброєної інтегральними знаннями у галузі освіти, здатної незалежно мислити і діяти згідно з принципами свободи, гідності, відповідальності, довіри, співпраці, та брати участь у модернізації мистецького навчання, що передбачає впровадження інновацій та визначається художньо-творчим характером навчального процесу.

Цілі

формування у здобувачів вищої освіти загальних і фахових компетентностей, здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі з організації освітнього процесу, зумовлені закономірностями й особливостями сучасної теорії та методики навчання. Підготовка кваліфікованого та конкурентоспроможного фахівця з інтегрованого курсу «Мистецтво» в закладах освіти.

Об'єкти вивчення та/або діяльності

освітній процес у закладах середньої освіти (за предметною спеціальністю).

Цілі навчання

формування інтегральних, загальних і фахових компетентностей вчителя закладу середньої освіти, необхідних для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності.

Теоретичний зміст предметної області

поняття, категорії, наукові концепції та принципи фундаментальних і прикладних наук галузі, достатні для формування предметних компетентностей за відповідними спеціальностями, теоретичні основи наук про освіту, загальної і вікової психології, методики навчання (за спеціальностями) у закладах загальної середньої освіти.

Методи, методики та технології

загальнонаукові методи пізнання та дослідницької діяльності, методи відповідних наук, освітні технології та методики формування компетентностей за відповідними спеціальностями в закладах загальної середньої освіти, моніторинг педагогічної діяльності, інформаційно-комунікаційні технології.

Інструменти та обладнання

сучасне інформаційно-комунікаційне обладнання для освітнього процесу; спеціалізоване лабораторне та технологічне обладнання і програмне забезпечення; бібліотечні ресурси та технології; бази для проведення навчальних і виробничої практик (за договорами про співпрацю).

Орієнтація освітньої програми

Освітньо-професійна програма орієнтована на загальну та професійну підготовку конкурентоспроможного фахівця, який володіє методиками викладання образотворчого мистецтва й інтегрованого курсу «Мистецтво», сучасними інформаційними технологіями в галузі образотворчого мистецтва й інтегрованого курсу «Мистецтва» та здатний до творчої, навчально-методичної діяльності, безперервної самоосвіти, професійного самовдосконалення.

Основний фокус

Спеціальна освіта за предметною спеціальністю 014.12 Середня освіта (Образотворче мистецтво) (фокусується на глибокому розумінні предмета): програма дозволяє всебічно вивчити мистецькі об’єкти і процеси на всіх структурних рівнях організації навчального процесу, а також культурного життя. Під час навчання змісту предметів пріоритетом залишається впровадження компетентнісного, інтегрованого, діяльнісного, особистісно орієнтованого підходів у навчанні мистецтву.

Ключові слова

бакалавр, середня освіта, вчитель образотворчого мистецтва, вчитель інтегрованого курсу «Мистецтво», методика викладання образотворчого мистецтва, методика викладання інтегрованого курсу «Мистецтво», мистецтво в закладах освіти.

Особливості

Освітньо-професійна програма передбачає дотримання інтегрованого підходу через узгодження програмного змісту і результатів навчання з різних видів мистецтва, підготовлює кваліфікованого та конкурентоспроможного фахівця з інтегрованого курсу «Мистецтво» в закладах базової середньої освіти.
Освітньо-професійна програма передбачає неперервність і послідовність проходження практик; можливість участі у програмах академічної мобільності; широке залучення студентів до проєктної, науково-дослідної, творчої діяльності (перспектива презентацій творчих робіт студентів у рамках регіональних, національних та міжнародних проєктів).
Унікальність програми полягає в тому, що вона є єдина в регіоні з підготовки вчителів образотворчого мистецтва, інтегрованого курсу «Мистецтво» яких потребують навчальні заклади, та надає можливість навчатися талановитим учням сільської та міської місцевості без початкової мистецької освіти.

Придатність до працевлаштування

2320 Вчитель закладу загальної середньої освіти, закладу спеціалізованої освіти
3330 Асистент вчителя
2359.2 Педагог-організатор
2359.2 Організатор позакласної та позашкільної виховної роботи з дітьми
3340 Лаборант (освіта)
3310 Культорганізатор закладу позашкільної освіти

Викладання та навчання

Студентсько-центроване навчання, самонавчання, інтегроване, особистісно орієнтоване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, навчання через навчальну та виробничу практики тощо.

Види контролю

поточний, модульний, підсумковий, самоконтроль.

Форми контролю

усне та письмове опитування, тестові завдання, творчі перегляди, модульні контрольні роботи, заліки, екзамени, захисти звіту практик, захисти курсових робіт, атестація.
Система підсумкового оцінювання будується на умовах академічної доброчесності та прозорості.

Оцінювання навчальних досягнень

4-х бальна національна шкала (відмінно, добре, задовільно, незадовільно); 2-рівнева національна шкала (зараховано / не зараховано); 100-бальна шкала за системою ECTS (A,B,C,D,Е,F,FX).

ІК 1. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі середньої освіти, що передбачає застосування теоретичних знань і практичних умінь з наук предметної спеціальності, педагогіки, психології, теорії та методики навчання і характеризується комплексністю та невизначеністю умов організації освітнього процесу в закладах середньої освіти.
ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, до застосування знань у практичних ситуаціях.
ЗК 2. Знання й розуміння предметної області та професійної діяльності.
ЗК 3. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово, до комунікації іноземною мовою за предметною спеціальністю.
ЗК 4. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук, аналіз та обробку інформації з різних джерел, ефективно використовувати цифрові ресурси та технології в освітньому процесі.
ЗК 5. Здатність діяти автономно, приймати обґрунтовані рішення у професійній діяльності і відповідати за їх виконання, діяти відповідально і свідомо на основі чинного законодавства та етичних міркувань (мотивів).
ЗК 6. Здатність до міжособистісної взаємодії та роботи у команді у сфері професійної діяльності, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня.
ЗК 7. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства; усвідомлення цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідності його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК 8. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та значення у розвитку суспільства, техніки і технологій.
ЗК 9. Здатність зберігати особисте фізичне та психічне здоров’я, вести здоровий спосіб життя, керувати власними емоційними станами; конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку.
ЗК 10. Здатність поважати різноманітність і мультикультурність суспільства, усвідомлювати необхідність рівних можливостей для всіх учасників освітнього процесу.
ЗК 11. Здатність ухвалювати рішення та діяти дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
ФК 1. Здатність перенесення системи наукових знань у професійну діяльність та в площину навчального предмету.
ФК 2. Здатність забезпечувати навчання учнів державною мовою; формувати та розвивати їх мовно-комунікативні уміння і навички в області предметної спеціальності.
ФК 3. Здатність здійснювати цілепокладання, планування та проєктування процесів навчання і виховання учнів з урахуванням їх вікових та індивідуальних особливостей, освітніх потреб і можливостей; добирати та застосовувати ефективні методики й технології навчання, виховання і розвитку учнів.
ФК 4. Здатність формувати і розвивати в учнів ключові та предметні компетентності засобами навчального предмету та інтегрованого навчання; формувати в них ціннісне ставлення, розвивати критичне мислення.
ФК 5. Здатність здійснювати об’єктивний контроль і оцінювання рівня навчальних досягнень учнів на засадах компетентнісного підходу, аналізувати результати їхнього навчання.
ФК 6. Здатність до формування колективу учнів; знаходження ефективних шляхів мотивації їх до саморозвитку (самовизначення, зацікавлення, усвідомленого ставлення до навчання); спрямування на прогрес і досягнення з урахуванням здібностей та інтересів кожного з них.
ФК 7. Здатність до здійснення професійної діяльності з дотриманням вимог законодавства щодо охорони життя й здоров'я учнів (зокрема з особливими освітніми потребами); використання здоров’язбережувальних технологій під час освітнього процесу.
ФК 8. Здатність до суб’єкт-суб’єктної (рівноправної та особистісно-зорієнтованої) взаємодії з учнями в освітньому процесі, залучення батьків до освітнього процесу на засадах партнерства.
ФК 9. Здатність аналізувати власну педагогічну діяльність та її результати, здійснювати об’єктивну самооцінку і самокорекцію своїх професійних якостей.
ПК 1. Здатність глибоко розуміти класичні та новітні мистецтвознавчі поняття і на їх основі розробляти концептуальні засади образотворення.
ПК 2. Здатність застосовувати знання термінології традиційних та цифрових видів образотворчого мистецтва в освітній, науковій і художньо-творчій діяльності.
ПК 3. Здатність до оволодіння методологією образотворчої діяльності й засвоєння основ художньої майстерності.
ПК 4. Здатність характеризувати історичні віхи еволюції образотворчого мистецтва й адекватно оцінювати наявні артефакти за об’єктивними критеріями їх художності.
ПК 5. Здатність добирати ефективні для художньо-творчого розвитку учнів форми, методи, засоби і технології студіювання образотворчого мистецтва.
ПК 6. Здатність до організації, управління і моніторингу якості художньо-творчих та мистецько-освітніх проєктів.
ПК 7. Здатність застосовувати сучасні дослідницькі методи в образотворчій та художньо-педагогічній діяльності.
ПК 8. Здатність до глибокого засвоєння аксіології образотворчого мистецтва й аналізу його національних рис у контексті традиціоналізму і новаторства.
ПК 9. Здатність створювати безпечні умови діяльності суб’єктів художньо-педагогічного процесу в мистецько-освітньому середовищі.
ПК 10. Здатність до організації, проведення й оцінки результативності навчально-творчих практик, виховних заходів та виставок творів образотворчого мистецтва.
ПК 11. Здатність до інтеграції знань з педагогіки, психології, музичного мистецтва, синтезу мистецтв, інших навчальних предметів та їх застосування в освітньому процесі;
ПК 12. Здатність вільно використовувати музично-педагогічний та художній тезаурус на основі системного знання історико-теоретичних основ з педагогіки, психології, педагогіки мистецтва, інформаційних технологій, сучасного мистецтвознавства, технології виховної, організаційної, художньо-творчої роботи в закладах загальної середньої, позашкільної та спеціалізованої освіти.
ПК 13. Здатність до використання національних та світових освітніх парадигм творчого розвитку особистості засобами мистецтва, культуровідповідних концепцій, принципів, технологій, методів, форм проведення уроків музичного мистецтва та інтегрованого курсу “Мистецтво”, керівництва музично-естетичним розвитком та дозвіллям школярів на засадах діалогової взаємодії; володіння сучасними діагностичними методиками оцінювання динаміки навчальної успішності учня та програмним інструментарієм дистанційної музичної освіти.
ПК 14. Здатність до творчого проєктування, змістовного наповнення та оформлення позакласних та позашкільних музично-виховних та мистецьких заходів (лекції-концерти, концерти, музично-літературні вітальні, мистецькі конкурси, музичні квести, інші форми учнівської музичної та мистецької творчості);
ПК 15. Здатність транслювати емоційно-ціннісне ставлення до національного і світового музичного та інших видів мистецтва через художньо-педагогічну та музично-виконавську інтерпретацію творів мистецтва;
ПК 16. Здатність демонструвати у процесі колективного та індивідуального музикування музично-виконавські навички поєднання вокально-хорових, диригентських, інструментальних, інтерпретаційних, артистичних умінь, виконавської надійності.
ПК 17. Здатність бути творчою та креативною особистістю, прагнути до постійного та систематичного вдосконалення власної професійної музично-педагогічної та виконавської майстерності, наполегливо досягати поставленої мети та якісно виконувати роботу у сфері педагогіки мистецтва.
ПК 18. Здатність впроваджувати здоров’язбережувальні технології розвитку особистості засобами мистецтва та працювати з учнями з особливими освітніми потребами.

РН 1. Відтворює основні концепції та принципи педагогіки і психології; враховує в освітньому процесі закономірності розвитку, вікові та інші індивідуальні особливості учнів.
РН 2. Демонструє вміння навчати учнів державною мовою; формувати та розвивати їх мовно-комунікативні уміння і навички засобами навчального предмету та інтегрованого навчання.
РН 3. Називає і аналізує методи цілепокладання, планування та проєктування процесів навчання і виховання учнів на основі компетентнісного підходу з урахуванням їх освітніх потреб; класифікує форми, методи і засоби навчання предмету в закладах загальної середньої освіти.
РН 4.  Здійснює добір і застосовує сучасні освітні технології та методики для формування предметних компетентностей учнів; критично оцінює результати їх навчання та ефективність уроку.
РН 5.  Вибирає відповідні форми та методи виховання учнів на уроках і в позакласній роботі; аналізує динаміку особистісного розвитку учнів, визначає ефективні шляхи їх мотивації до саморозвитку та спрямування на прогрес і досягнення з урахуванням здібностей та інтересів кожного з них.
РН 6. Називає і пояснює принципи проєктування психологічно безпечного й комфортного освітнього середовища з дотриманням вимог законодавства щодо охорони життя й здоров'я учнів (зокрема з особливими освітніми потребами), технології здоров’язбереження під час освітнього процесу, способи запобігання та протидії булінгу і налагодження ефективної співпраці з учнями та їх батьками.
РН 7. Демонструє знання основ фундаментальних і прикладних наук (відповідно до предметної спеціальності), оперує базовими категоріями та поняттями предметної області спеціальності.
РН 8. Генерує обґрунтовані думки в галузі професійних знань як для фахівців, так і для широкого загалу державною та іноземною мовами.
РН 9. Застосовує сучасні інформаційно-комунікаційні та цифрові технології у професійній діяльності.
РН 10. Демонструє володіння сучасними технологіями пошуку наукової інформації для самоосвіти та застосування її у професійній діяльності.
РН 11. Виявляє навички роботи в команді, адаптації та дії у новій ситуації, пояснює необхідність забезпечення рівних можливостей і дотримання гендерного паритету у професійній діяльності.
РН 12. Аналізує власну педагогічну діяльність та її результати, здійснює об’єктивну самооцінку і самокорекцію своїх професійних якостей.
РН 13. Демонструє знання основних положень нормативно-правових документів щодо професійної діяльності, обґрунтовує необхідність використання інструментів демократичної правової  держави у професійній та громадській діяльності та прийняття рішень на засадах поваги до прав і свобод людини в Україні.
РН 14. Знає основи запобігання корупції, суспільної та академічної доброчесності на рівні, необхідному для формування нетерпимості до корупції та проявів недоброчесності серед здобувачів освіти та вміти застосовувати їх у професійній діяльності.
ПР 1. Знає теорію та історію образотворчого мистецтва та методики його викладання в закладах загальної середньої освіти.
ПР 2. Володіє поняттєво-термінологічним тезаурусом образотворчого мистецтва, психологією художньої творчості та художньою педагогікою.
ПР 3. Уміє знаходити й опрацьовувати візуальні і літературні джерела та ефективно використовувати їх в мистецько-освітній, науковій і художньо-творчій діяльності.
ПР 4. Уміє аналізувати особливості образного ладу, композиційної побудови та специфіку виражальних і техніко-виконавських засобів творів образотворчого мистецтва.
ПР 5. Володіє технологією роботи з традиційними і сучасними матеріалами образотворчого мистецтва та основами художньої майстерності.
ПР 6. Володіє навичками художнього проєктування, конструювання, формотворення, моделювання і макетування об’єктів дизайну.
ПР 7. Уміє графічно, колористично і пластично декорувати предмети ужиткового мистецтва.
ПР 8. Володіє інформаційними технологіями художньо-педагогічної комунікації та образотворення.
ПР 9. Знає комп’ютерно-графічні технології та вміє виконувати твори образотворчого мистецтва в цифровому форматі.
ПР 10. Розуміє вікові особливості художньо-творчого розвитку дітей шкільного віку та специфіку організації різних форм навчання образотворчого мистецтва.
ПР 11. Уміє прогнозувати та коригувати індивідуальні траєкторії художньо-творчого розвитку школярів, зокрема з особливими освітніми потребами.
ПР 12. Володіє педагогічним малюнком та демонстраційним обладнанням, дидактичним матеріалом унаочнення уроків образотворчого мистецтва.
ПР 13. Уміє прищеплювати учням художні цінності традиційних і сучасних напрямів національного образотворчого мистецтва.
ПР 14. Уміє створювати безпечні умови в мистецько-освітньому середовищі закладів середньої освіти.
ПР 15. Розуміє, пояснює і транслює духовні, національні, етико-естетичні, мистецькі цінності в навчально-виховну діяльність вчителя музичного мистецтва.
ПР 16. Пояснює та оперує базовими категоріями вітчизняної та світової музичної педагогіки, сучасної педагогіки мистецтва, музикології, мистецтвознавства, технологій музично-педагогічної та мистецько-інформаційної діяльності.
ПР 17. Володіє і використовує тезаурус музичного мистецтва та мистецтва, аналізує та систематизує зміст програмно-методичного інструментарію музично-педагогічної та мистецької діяльності.
ПР 18. Знає і застосовує форми, методи, художньо-педагогічні засоби, освітні технології розвитку творчої особистості засобами мистецтва із урахуванням індивідуальних і вікових особливостей учнів та різноманітних освітніх умов.